01 Desember 2008

Cikgu Hampir "SUBAHAT"



Setiap akhir Tahun Anggaran, kantor utama Cikgu (Dinas Pendidikan) selalu sibuk dengan urusan Proyek Non Fisik alias Diklat untuk para Cikgu. Alhasil pada bulan puase pun mereka sibuk mengekploitasi para Cikgu yang ade terutame daerah yang dekat dengan pusat pemerintah. Singkat kate Cikgu bersame 2 orang teman dipanggil via telp/ HP Guru Kepale (Kepala Sekolah) untuk ikut kegiatan Diklat sebagai Juru Cakap alias Tutor.
Dengan ketentuan tanpa pasilitas (transport dan akomodasi tanggung sendiri) make Cikgu terase berat apelagi bulan puase. Seumur-umur Cikgu belum pernah ikut Diklat bulan puase, sehingga Cikgu bersame teman putuskan untuk tidak ikut kegiatan tersebut.

Jelang beberapa minggu Cikgu mendapat kiriman kwitansi + rupiah sebagai bukti bahwa Cikgu telah mengisi kegiatan Diklat tersebut. Dengan perasaan terkejut kami tanyekan tentang titipan tadi. Katenye ini untuk honor kegiatan Diklat bulan puase kemarin, dan tolong ditandatangani. Sekali lagi Cikgu terkejut sebab merase tak pernah ikut kegiatan itu, sehingga Cikgu putuskan untuk tidak menandatangani dan mengembalikan rupiah yang dititip tadi (salahkah Cikgu...?)
Hati kecil Cikgu bertanye :
“apakah selame ini Cikgu dijadikan objek untuk kepentingan mereka…???”
“apakah semue pejabat kite berbuat macam tu…???”
“dan macam mane Cikgu nak mengajarkan hal baik kepade orang lain kalau Cikgu sendiri berbuat SUBAHAT.


Cikgu mengire mungkin ade salah hitung atau sebagainye. Harapan Cikgu bahwa keputusan tadi dapat membantu panitia diklat sehingga lebih teliti dalam menyelesaikan tugasnye, namun kenyataannye lain.

Saat Cikgu dipanggil lagi untuk ikut kegiatan “Sosialisasi Sertifikasi Cikgu” gune untuk peningkatan professionalisme Cikgu, make Cikgu sempatkan diri untuk datang ke Kantor Utama Cikgu setelah kegiatan tersebut. Disane nampak jelas “Spionase” memandang Cikgu dengan penuh tande tanye, padahal Cikgu hanye datang untuk antar tugas rutin sekolah dan numpang main Internet saje.

Cikgu hanye berharap, suatu saat Allah membuka pintu hati saudare-saudare kite, sehingga sadar akan perilaku yang telah diperbuat, amin….
Sebab bukan tidak mungkin suatu saat Cikgu atau kite semue juga akan diuji dengan hal yang lebih besar lagi.
Untuk itu marilah kite pasang niat baik dan berusaha untuk lebih baik serta Tawakkal kepada Allah, berdoa semoga selalu mendapat hidayah-Nya sehingga terhindar dari malapetaka. Mudah-mudahan dengan pengalaman ini dapat memberi pelajaran bagi Cikgu dan kite semua.

Tidak ada komentar: